KGCA Nieuwsbrief voorjaar 2016

 

logo

Nieuwsbrief voorjaar 2016

Voor u ligt weer onze nieuwsbrief. Met deze nieuwsbrief willen wij u op de hoogte brengen van belangwekkende ontwikkelingen zoals de plannen tot wijziging van de Arbowet of de verkiezing van het OR-lid van het jaar. Rond het ontslagrecht is veel te doen maar we kunnen u nog geen nieuwe feiten melden. In plaats daarvan hebben we de belangrijkste discussiepunten voor u samengevat in de verwachting dat u uw eigen mening daaraan kunt toetsen en aanscherpen. Daarnaast informeren wij u weer over ons cursusaanbod voor de komende maanden met de hoop dat daar ook voor u iets interessants bij zit. Het aanbod is nog niet compleet dus hou ook onze site in de gaten voor onze verdere plannen.

Doe mee met de verkiezing van het OR-lid van het jaar!

ORlid 2016

Al een paar jaar wordt de verkiezing van het OR lid van het jaar gehouden. Ook dit jaar is het weer het geval. De verkiezing wordt georganiseerd door de Branchevereniging Medezeggenschap (de BVMZ). Ook KGCA nodigt u als lid van de Branchevereniging graag uit om een mede OR lid te nomineren!

Het thema dit jaar is DAPPER. Het is immers een hele klus om je als OR-lid te buigen over het wel en wee van de organisatie en daar nog eens wat van te vinden ook! Dat vraagt om moed, betrokkenheid, en in onze ogen ook om DAPPERHEID.

Lees meer . . .



Welzijnsontbijt

KGCA wil de contacten tussen ondernemingsraden bevorderen. De behoefte aan uitwisseling van ervaringen en leren van elkaar blijkt telkens weer groot. In het 'Sociaal Domein' organiseert KGCA in Amsterdam daarom sinds enige tijd een ontbijt voor OR-leden uit Welzijn, Jeugdzorg en Zorg. Centraal staan de decentralisaties van Zorg, Welzijn en Jeugdzorg, ook wel 'de transitie' genoemd, en hoe dit binnen de regio Amsterdam in de praktijk uitpakt. 22 maart j.l. werd weer zo'n ontbijt georganiseerd. De meeste aandacht kregen dit keer de Ouder-Kind-Teams. Bijzonder was dat er ook enkele ondernemingsraadsleden uit Rotterdam aan het ontbijt deelnamen. Daarmee werd de uitwisseling nog breder en konden ook anderen kennis maken met deze vorm.

Lees meer . . .



Wijzigingen in de Arbowet, sterkere positie voor de OR.

De positie van de bedrijfsarts staat regelmatig ter discussie. Grootste klacht is dat de bedrijfsarts niet objectief genoeg is doordat de werkgever als opdrachtgever grote druk kan uitoefenen. Minister Asscher wil dit nu veranderen door de positie van de medezeggenschap, de preventiemedewerker èn de bedrijfsarts versterken. Na de internetconsultatie voorjaar 2015 is er december 2015 een wetsvoorstel met deze strekking ingediend bij de Tweede Kamer. De verwachting is dat de wijzigingen 1 januari 2017 in werking kunnen treden. We hebben de veranderingen voor u op een rijtje gezet maar het wetsvoorstel is nog niet aangenomen dus hier kan nog verandering in komen. We houden u op de hoogte.

Lees meer.



Het nieuwe ontslagrecht, beter of slechter.

De laatste weken verschijnt er het ene na het andere artikel in de krant of in het nieuws over het nieuwe ontslagrecht met als belangrijkste boodschap: het werkt niet! De eerste vraag die je je daarbij kunt stellen is 'voor wie werkt het niet?' Voor werkgevers die een soepeler ontslagrecht wilden? Voor vaste werknemers die een eerlijker ontslagrecht wilden met b.v. een ontslagvergoeding voor iedereen? Voor flexwerkers die meer vastigheid en een grotere kans op een vaste baan wilden? Of voor de wetgever die de kloof tussen vast en precair (flexibel) werk wilde verkleinen en de ontslagprocedures wilde vereenvoudigen en uniformeren? Het beeld ontstaat nu dat iedereen tegen is (en de vernieuwing dus mislukt is) maar iedere partij heeft daarvoor wel zijn eigen redenen en die redenen zijn vaak zeer tegengesteld!

Lees meer



Wet flexibel werken.

We hebben u al eens eerder op deze wet gewezen maar gezien de geringe aandacht die er tot nu toe aan besteed wordt brengen we het graag nogmaals onder uw aandacht. Doel van de Wet flexibel werken (de opvolger van de Wet aanpassing arbeidsduur die alleen over het aantal uren dat u werkt ging) is uitdrukkelijk om werknemers méér invloed te geven op hun arbeidstijden. Daarmee zouden zij werk en privé (en bijvoorbeeld mantelzorg) beter moeten kunnen combineren. Of het ook gaat werken zal de tijd ons moeten leren.

Lees meer . . .



Onze cursussen en themamiddagen tot de zomer.

Natuurlijk organiseert KGCA ook de komende maanden weer een aantal open-inschrijvingscursussen. Tot de zomer staan nog op ons programma:

  • De basiscursus 'Kennismaking met de Wet op de Ondernemingsraden'. Deze vindt plaats op 14 april èn op 14 juni. Meer informatie vindt u hier, respectivelijk hier..
  • De tweedaagse cursus voor 'Voorzittesr en secretarissen' vindt plaats op 19 april en 22 juni. Meer informatie kunt u hier vinden.
  • De cursus 'Achterbancommunicatie en PR' wordt gegeven op 8 juni. Meer informatie is hier te vinden.
  • De basiscursus 'Introductie Arbo' tenslotte vindt plaats op 15 juni. Ook nu kunt u hier meer informatie vinden.

Alle cursussen worden, tenzij anders is afgesproken, op een centraal punt in Amsterdam gegeven. Deelname kost € 380,- per persoon. Inschrijving kan eveneens via één van bovenstaande links.

Naast deze cursussen organiseren we in elk geval ook één themamiddag:

  • 'Actuele ontwikkelingen in wet- en regelgeving' op 28 juni, van 13.30 tot 16.30 uur. Meer over deze middag is hier te vinden. Welke veranderingen er aan de orde komen hangt natuurlijk af van de actualiteit en zal eind mei op onze website te vinden zijn.


Studiedagen Platform bibliotheken op 11 en 12 april.

Tenslotte wijzen wij u nog op de studiedagen van het Platform voor medezeggenschap in de bibliotheekwereld die KGCA mede organiseert op 11 en 12 april a.s. De twee belangrijkste thema's zijn 'De toekomst van het bibliotheekwerk' en 'De grote druk die op werknemers wordt uitgeoefend en de (juridische) grenzenen daaraan'. Voor meer informatie over het Platform en deze studiedagen verwijzen wij u naar de site van dit Platform.

Lees meer.



 
--
www.kgca.nl