OR en cliëntenraad trekken samen op

Zowel ondernemingsraad (or) als cliëntenraad (CR) adviseren de bestuurder over (de uitvoering van) het organisatiebeleid. Ieder vanuit zijn eigen perspectief en wetgeving.
Voor de cliëntenraad en de ondernemingsraad zijn er veel voordelen om samen te werken; samen sta je sterk als je dezelfde mening kunt overdragen aan de directie. In de praktijk blijken deze samenwerkingen lastig te zijn. Veel ondernemingsraden ervaren dat de cliëntenraad minder goed georganiseerd of gestructureerd is dan de ondernemingsraad. Toch is het de moeite waard om in een goed te contact te investeren.
 
4 redenen om meer te investeren in de samenwerking met een cliëntenraad:
1. Als je ergens samen een gemeenschappelijke mening over hebt dan sta je sterker in het gesprek met de directie. Een voorbeeld uit de praktijk waar de cliëntenraad en de ondernemingsraad het niet zien zitten om het zogenaamde intake gesprek tussen zorgverlener en cliënt meteen in te vullen op de computer. Zowel de cliëntenraad en ondernemingsraad zien dit als verlies van de kwaliteit van de zorg. Tijdens het gesprek staat de computer met de checklist centraal en niet meer de cliënt.

2. Een aantal bevoegdheden van de cliëntenraad zijn het zelfde als de ondernemingsraad, echter de cliëntenraad kent ook een aantal bevoegdheden die niet horen bij de ondernemingsraad. Bijvoorbeeld: advies van de cliëntenraad:
  •  verbouwing
  •  begroting en jaarrekening
  •  beleid tot toelating cliënten
Wil je als OR hier toch invloed op uitoefenen dan is een goed contact met de cliëntenraad van belang.

3. Cliëntenraden krijgen in de nabije toekomst meer invloed. Het wetsvoorstel Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz 2018) ligt bij de Tweede Kamer en kan, als het meezit, in 2019 van kracht worden. De wet maakt de positie van cliëntenraden steviger. Het verzwaard adviesrecht wordt instemmingsrecht.
Bijvoorbeeld: verzwaard advies van de cliëntenraad :
  • voeding
  • veiligheid, gezondheid, hygiëne en geestelijke verzorging
  • maatschappelijke bijstand en recreatie
  • kwaliteit van de zorg
  • klachtenregeling
  • leiding 24 uurs zorg
4. De nieuwe Governancecode Zorg en de ontwikkelingen rondom Wmcz zijn voor OR'en in de zorg aanleiding om met directie en raad van toezicht te praten over de toepassing van deze code. Hoe gaan we die handen en voeten geven?
En het is een stimulans voor OR en cliëntenraad om elkaar op te zoeken.
 
De Governancecode Zorg bespreken met de bestuurder en of raad van toezicht? Op zoek naar meer informatie of begeleiding? Neem contact op! Dat kan via de mail ( Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ) of telefonisch (020 620 06 96)